در ویدیویی که در شبکه های مجازی پخش شده، خانم ام احسان اظهار داشت که در روز راهپیمایی آزادی زنان برای مقابله به مثل راهپیمایی حیا را برگزار خواهد کرد و شرکای آن با حجاب حضور پیدا خواهند کرد.

دختران طلبه مدرسه دینی حفصه دیوار نوشته های مربوط به راهپیمایی آزادی زنان را در بخش جی ۷ اسلام آباد پذیرفتند. از طرفی در دو درخواست ارسالی به مقامات دولتی اسلام آباد در خصوص این راهپیمایی هشدار داده شده است. همچنین همسر عبدالعزیز (خطیب سابق مسجد لعل اسلام آباد)خانم ام حسان اظهار داشته که مانع برگزاری این راهپیمایی خواهد شد. در ویدیویی که در شبکه های مجازی پخش شده، خانم ام احسان اظهار داشت که در روز راهپیمایی آزادی زنان برای مقابله به مثل راهپیمایی حیا را برگزار خواهد کرد و شرکای آن با حجاب حضور پیدا خواهند کرد. از سوی دیگر محمد طارق یکی از مسئولان جمعیت علماء اسلام (فضل الرحمان) با اطمینان به مقامات پایتخت اظهار داشت: امیدوار است که مسئولین پایتخت مانع برگزاری راهپیمایی آزادی زنان در ۸ مارس شوند. وی گفت اگر راهپیمایی برگزار شود، ما ساکت نخواهیم نشست، بلکه برای نشان دادن اسلام حقیقی و فرهنگ پاکستانی افراد خود را به خیابان ها خواهیم آورد. وی گفت جماعت اسلامی هم اعلان کرده است که در این روز راهپیمایی زنان را برگزار خواهد کرد. از طرفی دختران طلبه جامعه حفصه با امضای یک نامه مسئولیت دیوار نوشته ها را بر عهده گرفتند. پیش از این هم پیش امام مسجد لعل (مسجد سرخ) اسلام آباد نیز تایید کرد که دیوار نوشته ها با حمایت عبدالعزیز توسط گروه ممنوعه اهل سنت و الجماعت (سپاه صحابه) صورت گرفته بود. در نامه دختران طلبه مدرسه حفصه آمده است که این وظیفه شرعی آنان است که در مقابل اقداماتی که موجب ترویج فحشا در جامعه می شود، مانع شوند. آنان در این نامه تهدید به جلوگیری از برگزاری راهپیمایی آزادی زنان کرده و از شهروندان پایتخت خواسته اند که هواداران این راهپیمایی را از محله ها خود بیرون برانند.

مقامات دولتی پایتخت دو درخواست از طرف علامه تنویر علوی مدیر مدرسه دینی محمدیه و حافظ احتشام سخنگوی بنیاد شهدا دریافت کرده اند که در آن ذکر شده است که راهپیمایی آزادی زنان می تواند موجب درگیری میان هواداران و مخالفان آن شود. با این حال طرفین اظهار داشته اند که با استفاده از زور مانع راهپیمایی نخواهند شد. علامه تنویر علوی می گوید ما از مطالبات حقیقی زنان حمایت می کنیم و خواهان حل مسائل هستیم، لیکن اکثریت مردم پاکستان هوادار ترویج فرهنگ غربی و فحشا نیستند. مقامات پایتخت نیز تاکنون در این باره هیچ اظهار نظری نداشته اند.

از طرف دیگر رئیس کارگران مردمی آقای عمار راشد گفت این بخشی از یک کمپین سازمان یافته از چند هفته گذشته است که خواهان ممانعت از برگزاری راهپیمایی آزادی زنان هستند و تمام گروه های مذهبی در آن نقش دارند. 

توضیح:

از هفته گذشته غوغایی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی پاکستان در خصوص برگزاری روز جهانی زنان در تاریخ ۸ مارس بوجود آمده است. روز جهانی زنان در پاکستان از سال های متمادی در حال برگزاری می باشد. لیکن در سال گذشته پلاکاردهای حمل شده در این راهپیمایی ها موجب خشم بخشی از جامعه شد. امسال پیش از فرا رسیدن این روز، رسانه ها و شبکه های اجتماعی مملوء از مطالب و ویدیوی دیدگاه های شخصیات و افراد در این خصوص شده است که نشان از شکاف عمیق در جامعه می دهد. در این اثنا اتفاقاتی نظیر پاره کردن پوسترها در مناطق مختلف نیز مشاهده شد. برخی از افراد نیز برای جلوگیری از برگزاری راهپیمایی در دادگاه ها شکایت نامه تنظیم کردند که با مخالفت دادگاه مواجه شد. شخصیت های برجسته و وزرای دولت نیز نظرات موافق و مخالف داشته و زمزمه آن در مجلس ملی و سنا نیز به گوش رسید. حتی که برخی از وزرا و فعالان که در یک حزب بودند نیز در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. در چنین فضایی اقشار مختلف جامعه، شخصیات فرهنگی و مذهبی و رسانه ها به جای ایفای نقش سازنده و مؤثر و گفتمان با لحنی تند بر علیه یکدیگر موضع گرفته و تنها شور و غوغا به پا کرده اند.

دان، ۱۵ اسفند

کد خبر 990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =